Sabtu, 26 Mei 2012

Cerita Perlis, Pendakap Gigi dan Animasia.


Perlis

seberat mana rasa bersalah aku terhadap mereka takkan dapat mengubah kenyataan yang aku membuat keputusan di saat akhir untuk tak ke sana. dengan keputusan itu, aku mungkin dah ubah persepsi kawan kawan aku atau juga mengubah hubungan kitorang. yang mungkin cuma dapat aku katakan, aku minta maaf banyak banyak. aku mungkin tak rasional, aku mungkin tak fikirkan orang lain, aku mungkin pentingkan diri sendiri. aku mengaku. aku minta maaf.

Pendakap Gigi

duduk di kerusi tanpa kipas berputar. ah, panas. seberapa ketika menanti andai kipas itu dengan magisnya terpasang dan benar ia terjadi. cuma ada aku dan seorang pakcik. tak berapa lama, nama aku pula dipanggil. "harini buka pendakap ya," kata doktor. aku sudah mengagaknya. aku biarkan doktor melakukan kerjanya. sesekali rasa sakit dan ngilu. waktu berkumur warna air agak kemerahan tanda gusi berdarah. selesai doktor dengan kerjanya aku keluar. "hari selasa saya akan pasangkan retainer," dan sejak detik itu, aku bukan lagi budak gigi besi.

Animasia

pertama kali aku memohon untuk menjalani latihan industri aku terasa seperti ada desakan riang untuk aku ke situ. aku mohon dan dipanggil temuduga. aku dapat. kawan kawan juga. tapi cuma aku yang memilih untuk ke situ. sejak keputusan hari itu, aku tahu aku kena belajar berdikari. belajar hidup sendiri, cari rumah sewa sendiri, ke tempat kerja sendiri, cari kawan baru sendiri. kuat. cuma itu yang aku harap.

tiga keputusan. bakal mengubah hidup aku. sehingga tahap mana? aku pun taktahu. mungkin perlu tunggu. sehari, dua hari, dua minggu, atau mungkin bulan mungkin tahun. baik buruk cuma Tuhan yang tahu. sehebat mana kita merancang, takkan pernah menang dengan rancangan Tuhan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut