Jumaat, 8 Julai 2011

Hadiah Untuk Intan.

tangan gadis kecil itu menghulur meminta sesuatu sedang aku ketika itu tidak punya apa apa. aku senyum. sekeping duit syiling pun tidak terisi dalam poket. gadis itu berlalu dengan wajah kecewa. entah kenapa, itu meninggalkan sesuatu dalam jiwa kosong aku. aku bangun dari tempat dudukku. berjalan tanpa arah tuju. ke rumah mungkin. tapi aku taktahu. teringat ingat pada wajah gadis tadi. aku mengeluh kecil. tin yang tidak dibuang dengan betul ke dalam tong sampah bergolek di atas jalan di sepak perlahan. aku memandang langit. cerah namun berangin. aku tundukkan wajah. eh. syiling lima puluh sen. aku ambil. berhasrat membeli sesuatu. di situ aku lihat gadis kecil tadi berdiri di luarnya. sekadar memerhati mereka yang keluar masuk. aku ke dalam kedai tersebut mencapai sebatang lollipop. aku keluar dan mencangkung menyamakan kedudukan dengan gadis tadi. aku menghulur lollipop yang tadi aku beli. dia tersenyum lebar menampakkan baris gigi yang agak unik. aku bertanya akan namanya. "Intan,". ringkas tapi cukup berkesan.

2 ulasan:

  1. hehe. seronok jer baca. mengenakan bahasa melayu yang indah. cool la aina ni!

    BalasPadam

Pengikut