Jumaat, 1 Julai 2011

Belajar Memasak.

aku tak reti memasak. dulu. waktu aku sebelum habis spm. aku tak suka memasak. dulu. sebelum mak aku pergi haji. nak kata sekarang aku terer tu memang tak lah. setakat sikit sikit kadang kadang tawar kadang kadang terlebih air kadang kadang terlebih sana sini tu boleh lah. aku belajar masak bukan macam orang lain. aku belajar masak dengan abah aku. pertama kali nak masak, abah bagi buku resipi tengok apa yang nak masak untuk hari tu. pergh! mana aku tau waktu tu. tapi aku masak jugak. dua lauk. haaaa, korang ada? tapi lama lama aku dah tak guna buku resipi tu. mak bagi resipi dia secara lisan pagi pagi sebelum pergi sekolah nak mengajar. lagi haru aku nak mengingat. tapi lagi sekali aku berjaya sebab pernah tengok mak masak, pernah tolong dia sikit sikit. korang ada? haha. tapi sekarang setakat nak masak lauk biasa yang kat rumah ni makan, boleh je. lagi lagi kakcik ada kat rumah. kalau aku taktau, kakcik ada. boleh masak. aku taktau masak pedas. tak reti. rasa pelik. lagipun selalu abah yang masak pedas pedas tu. tapi pedas abah tu tak pedas macam orang lain sebab kami tak biasa makan pedas sangat. teringat waktu mula mula tolong mak abah masak. kadang kadang lupa nak basuh bawang, kadang kadang salah potong, kadang kadang nak buat ulam aku hiris macam nak makan pecal. kadang kadang sayur entah macam mana jadi. haha. tu belum bab kuih raya. dalam banyak banyak kuih raya, aku punya yang paling tak ada rupa. tapi kuih raya aku yang habis dulu. sedap rupanya. sebenarnya kalau rajin mengembara (apakah explore dalam bahasa melayu?) resipi, memang seronok nak memasak. lagi lagi kalau sedap dan habis. whoa! jadi bagi sesiapa yang tak pernah memasak tu, cuba cuba lah memasak. tapi nak cakap orang pun dulu aku pun tak suka memasak. haha. sekian. tu je aku nak merepek. bai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut