Selasa, 9 Ogos 2011

Kejadian di Suatu Petang.

jam 5. mungkin tak tepat. sedikit tergelincir. rutin harian di bulan Ramadhan. membantu menjadikan masakan lebih enak dan lazat di dapur. mungkin kau tak percaya. tapi percayalah. itupun kalau kau minat Dato' Siti Nurhaliza. aku bercerita pada Kak Cik dan Mak tentang kawan kawan sekolah yang dah berkahwin. ya. ramai. ada juga yang dah 2,3 orang anak. sedang rajin membasuh perkakasan memasak aku utarakan soalan nak menguji apa jawapan Mak aku. "Mesti Mak dalam hati cakap bila lah anak aku nak kahwin bila Kakak cerita pasal kawan kawan Kakak yang dah kahwin kan?" aku ingat Mak aku nak bergurau dengan berikan jawapan begini "Eh, tak adalah. Tangan ke dada mata ke atas," sebaliknya jawapan ini yang aku dapat. derek tu de poin, "Aah, memang pun. Ada ke yang nak anak aku yang garang dan ganas ni" amekaw. aku hanya mampu ketawa. ketawa tapi aku sikit terkesan. selama hari ini aku terlalu kejarkan benda yang aku suka. benda yang aku nak buat untuk puaskan hati aku. dan dalam rancangan hebat aku tu, tak ada satu kali pun perkahwinan termasuk dalam senarai. tapi harini, aku terfikir. sama ada aku nak puaskan hati aku atau puaskan hati mak aku. sebab aku tahu mak aku nak semua anak anak dia kahwin sebelum 25 tahun. kalau aku boleh puaskan hati orang lain kenapa tak aku lakukan yang sama pada antara orang yang paling aku cinta? tapi aku percaya yang Mak aku di sebalik harapan dia yang menggunung tinggi tersebut, dia pasti taknak anak dia kahwin semberono, kahwin dengan siapa siapa. kan kan? aku tahu lah. sebab Mak kau pun sama. aku tahu. tapi aku bukan macam orang lain. aku terangkan kan pun belum tentu semua nak terima. biarlah aku simpan. aku bukan nak buat novel atau cerita cinta kat sini. sekadar bercerita apa yang berlaku. sebab selama ni cerita cuma tentang aku. aku nak mula berfikir untuk orang lain. buat sesuatu bukan sekadar untuk diri sendiri. aku dah taktau nak sambung apa. berhenti boleh? bolehhhhhh. okbai.

2 ulasan:

  1. uhuhuhu.. kadang2 bukan sbb kte tanak kawen ke ape, tapi rasa tak smpai masanya lagi kot or maybe jodoh takde lagi..

    me myself pun lebih kurang je kes.. since my bro nak kawen dh ni, and my other bro ada bau2 nak bertunang dh next year, me keep telling my mom, "adik (nak juga aku emphasize 'adik' ni) lambat lagi kawen.. tunggu abis wat master dulu".. then my mom said, "tak boleh kira gak, kalau jodoh nak smpai cepat, tak semestinya tunggu master" ... bila my mom ckp tu, mesti die berharap i dpt jodoh sblm i tamat master gak.. tp i mcm rasa tak ready lagi sbnrnye.. mungkin tu perasaan skrg je kot..

    *ok me is babbling much.. tak tau la ada kaitan ke tak ngn post ni.. rasa mcm nak share je.. ehehehe*

    BalasPadam
  2. haha. tak salah pun u. u have the points there. yeah. perempuan zaman sekarang. they have their own vision and mission. you know, our mom war from another dimension. tapi maybe sebenarnya did risau not dengan pita. ye lag. perempuan. lots are happening out there. at least bila pita day kahwin. there's someone who'll look for us when we're far from them. :)

    BalasPadam

Pengikut