Rabu, 10 Ogos 2011

Satu Hari Di Bulan Puasa.

sekolah rendah. seingat aku. darjah berapa aku lupa. waktu tu aku duduk dengan arwah nenek. hanya dua orang. dekat pukul satu. aku masih di ruang tamu menonton berita agaknya. sedang nenek aku bersedia untuk solat zohor. kecil kecil pandai tengok berita. kau ada? haha. tiba tiba perut aku berbunyi rock keroncong. aku ke dapur. hairan. tak ada lauk. "kenapa nenek tak masak?" tanya aku. tapi aku tak peduli. aku capai tin yang penuh berisi biskut kering. biskut kering pun sodap lapar lapar. aku makan sambil tengok berita. sorang. tiba tiba aku terdengar bunyi di hadapan pintu. walaupun siang, syaitan tak ada nak berlegar legar tapi aku tetap takut. sambil bawak tin biskut sambil berlari masuk bilik nenek. duduk kat sebelah sejadah sambil menanti nenek habis solat. selesai solat, nenak ajukan soalan bernas lebih bernas dari syarikat bernas nasional berhad. "eh, tak puasa ke?" Subhanallah. aku lupa! haha. punya sedap aku bantai biskut kering hampir 21 keping. nenek suruh aku minum air. tapi aku tak buat. aku masih nak puasa. aku kumur kumur mulut supaya tak ada sisa biskut kering dalam mulut. dan akhirnya aku berpuasa sehingga berbuka. walaupun aku tak adalah beruntung gila dapat makan nasik terlupa puasa tapi sekurang kurangnya ada jugak pengalaman terlupa puasa dan makan. dah nak kenyang tu. haha. sekian sahaja aku kongsikan cerita puasa aku waktu sekolah rendah. nenek pun dah lebih kurang 3 tahun pergi meninggalkan kami. semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan mereka yang beriman dan semoga rohnya dicucuri rahmat. amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut