Khamis, 17 Februari 2011

Kisah Suri Rumah Tangga.

aku bukan. mak aku juga bukan. kami bukan keluarga suri rumah tangga. tapi hari ini, aku tengok mereka yang ada kerjaya ini. macam biasa. bangun pukul 9 bila kelas pukul 10 setengah. tapi itupun masih awal. aku patut bangun pukul 9 setengah lain kali. di masa hadapan. haha. ya. kalau aku calon isteri yang kau cari, nampaknya aku tak lagi masuk dalam carta 5 teratas. 50 pun belum tentu. haha. kau patut faham. kalau kau pun pelajar. atau pernah bergelar pelajar. lebih kurang 9.50 aku bergerak ke blok hadapan. blok 4. blok tempat kawan-kawan kelas menyewa. seperti biasa berjalan seorang. kadang-kadang berjalan berlagak macam model. perasan cantik. biasalah. haha. habis semua orang tahu rahsia aku. biarlah. sementara tunggu mereka turun, aku duduk di kerusi meja yang ada bawah blok 4. aku tengok ada 2,3 orang suri rumah sedang menyidai baju. penuh dedikasi. pagi-pagi dah mula buat kerja. pasti pagi tadi lepas solat subuh siapkan sarapan dan pakaian untuk suami dan anak-anak. hantar anak ke sekolah. paling tidak hantar anak naik bas. balik kemas rumah, basuh baju, sidai baju, lipat baju. siap-siap untuk makan tengahari pula. selesai. tunggu anak-anak balik. hidangkan makanan. siapkan mereka untuk sekolah sesi petang pula. kemudian baru berehat. wow. kehidupan yang sibuk. kenapa aku cerita? saja. sekadar beritahu yang suri rumah tu ada banyak kerja walau hanya duduk di rumah. sekadar nak menghargai mereka yang bergelar suri rumah. sekadar nak kau tahu yang suri rumah itu juga bekerja. cuma tak ada gaji bulanan dan tak ada bos secara rasminya. haha. ouh. seronok pula fikir kalau pagi-pagi ada orang buatkan sarapan sebelum ke kelas. haha. buat sendiri lah. dah besar kan. sini saja rasanya. okay, babai.

p/s: tadi aku pergi kelinik. periksa telinga yang sakit. takut pekak katanya. tapi doktor kata bersih. haha. cuma bagi ubat sikit. kita kena prihatin dengan diri sendiri. kalau sakit, sila berjumpa doktor. sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut