Rabu, 29 Jun 2011

Ceramah.

tadi waktu berbuka, mak utarakan tentang hasratnya untuk ke masjid. ada ceramah israk mikraj katanya. mula mula aku tak ada niat pun nak ikut tapi memandangkan mak bersungguh dengan hasratnya selesai solat maghrib aku siap. tapi aku cari stokin tak jumpa jumpa sampailah mak aku cakap tak payah pakai. haha. sampai masjid, ceramah dah start. untungnya belum masuk bahagian penting. aku duduk belakang seorang makcik ni. dia tulis nota. tapi yang buatkan aku kagum, dia tulis nota sepenuhnya dalam jawi. aku terfikir, ada lagi tak anak anak muda yang mampu buat macam makcik tu. aku pun belum tentu boleh tulis jawi dengan betul. mungkin ada kata kata yang menidakkan kekaguman aku. tapi cuba korang fikir, masih bolehkah korang tulis dalam bahasa jawi. makcik tu tak apalah, mungkin waktu zaman dia, dia tak ada belajar A,B,C. tapi kita ada belajar jawi. tapi masih bolehkah kita? walau hanya membacanya? kemudian aku tumpukan perhatian aku pada isi ceramah. kau pun tahu cerita yang selalunya ceramah israk mikraj ceritakan. tapi yang ini, sikit bezanya. penceramah tak bercerita banyak tentang apa yang terjadi pada malam israk mikraj tapi lebih kepada mereka yang berada di bumi aqsa, tentang apa sebenarnya pengertian sebuah perjalanan Rasulullah pada malam tersebut. beliau tunjukkan kami video tentang perjuangan mereka di sana. Subhanallah. hampir menitik juga air mata aku. nasib baik mak kat sebelah. aku berlagak tenang. haha. padahal dalam hati dah bergelora. teringat ceramah haritu bila tengok mereka berjuang biar senjata mereka cuma batu di tepi jalan melawan musuh yang lengkap berkereta kebal. biar umur mereka hanya 7,8 tahun, tapi mereka sendiri sudah tahu ertinya mempertahan agama. semoga Tuhan membantu mereka. kemudian, penceramah bercerita tentang solat. tentang pentingnya solat. Rasulullah sewaktu hayatnya pernah mencadangkan bahawa mana mana orang lelaki yang tidak solat berjemaah di masjid, rumahnya perlu dibakar. tapi itu hanya cadangan Rasulullah untuk menunjukkan bahawa betapa solat berjemaah itu dituntut. itu solat berjemaah, apatah lagi dengan solat 5 waktu. aku bukan sesiapa nak menegur. tapi ada satu perkara yang aku sentiasa ingatkan diri sendiri kalau nak berbuat sesuatu yang diluar arahan agama, kalau aku mati lepas tu. contoh macam dulu lah. aku bukan budak baik pun. tak dengar cakap mak. mak kata jangan pakai baju kecik, ketat. biasalah duduk jauh dari mak kan. kalau mak baca pos ni, tu dulu ya mak. sekarang dah tak. hehe. sekarang kalau aku ada rasa macam tu aku mesti ingat, cuba kalau aku pergi mana mana, lepas tu kemalangan, aku tak dapat diselamatkan. dan aku mati dalam keadaan aku pakai macam tu. Subhanallah. itu satu benda yang selalu menahan aku dari buat kerja kerja tak senonoh. Alhamdulillah Tuhan kurniakan aku rasa macam tu. tapi aku bukan nak cakap aku baik sangat. masih aku tak pakai stokin tangan, aku tak pakai stokin. penutupan aurat aku pun belum sempurna tapi aku cuba dengan pakai kasut tutup. pakai baju lengan panjang. cuba sikit sikit berubah. dari segi percakapan. aku tau aku kasar apa semua. tapi aku cuba. kadang kadang nafsu, benda yang paling besar kat dunia ni, hasut kita buat macam macam tapi yang boleh jaga kita cuma iman. untuk ada kekuatan iman, kita perlu minta kat Tuhan. macam mana nak mintak kat Tuhan, solat. solat tu kan wajib, ada dalam rukun Islam. tak buat rukun Islam, layak ke kita panggil diri sendiri Islam? jadi fikirkan dan sama sama kita berubah. sama sama kita bagi peringatan pada yang lain. sekian. salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut