Selasa, 14 Disember 2010

Jadi Aktivis.

harini aku berangan jadi aktivis. tak. bukan harini saja. dah berhari-hari. tapi jujurnya aku taktahu nak mula dari mana. haha. aku memang banyak impian. macam mana aku boleh cerita pasal aktivis hari ini? macam ni. aku biasalah. orang tak ada kerja. tanam anggur tak besar-besar. pergi mengejar tanpa diketahui (stalk, kalau kau tak tahu) siapa-siapa yang aku rasa menarik. ya. itu memang hobi masa lapang. aku buka satu laman blog. tumblr namanya. siapa punya kau tak perlu tahu. biar aku saja cerita. aku cuba buka satu video. aku tunggu dia warna kulit sampai kuning. buff katanya dalam bahasa alien. aku ambil alat pendengar nak bagi jelas. 12 minit aku terpaku. pemerdagangan manusia. itu kata Sunitha Krishnan. terpana dengan kehebatan dia bersuara. hebat. jangan hanya terpana dengan kehebatan dia. sesuatu harus kita lakukan. sekurang-kurangnya ceritakan kisah ini kepada dua orang dan dua orang itu lagi setiap satunya cerita tentang kisah ini kepada dua orang lagi. kata Sunitha Krishan. biar kisah itu berlaku di India, jangan ingat tiada di Malaysia. apa kau tak buka televisyen tengok iklan pemerdagangan manusia? kebanyakan mereka yang diperdagangkan menjadi pekerja seks dan diseksa seperti kalau boleh aku katakan di sini, binatang. dari apa yang aku tonton tadi, memang hebat penderaan ke atas mereka. sesuatu yang mungkin kau tak dapat bayang pun. anak-anak yang lahir hasil dari pekerjaan ini pun berisiko sangat tinggi untuk menghidap penyakit berbahaya seperti HIV Aids. kata Sunitha Krishna jika kita asyik duduk berpeluk tubuh, mereka yang menjadi mangsa ini akan menganggap itu perkara biasa dan sampai bila akan terus berlaku? jadi walaupun aku belum jadi aktivis hebat macam Sunitha, tapi sekurang-kurangnya aku khabarkan cerita ini pada kau supaya kita sama-sama ambil ikhtibar. semoga satu hari nanti tak ada lagi kisah dagang mendagang manusia. tapi sedap juga kalau dapat makan nasi dagang panas malam-malam ni. haha. sampai sini coretan penuh bersemangat aku. semoga ada lagi di lain masa dan kau baca. babai! selamat menjalani hari yang indah. ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut